شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۷۴۹
تاریخ انتشار : ۴۵ : ۱۲ - ۰۸ مهر ۱۳۹۸

به گزارش دیباچه « حسن توکل‌نیا » با اشاره به اتفاقات اخیر در سینمای ایران و پخش نسخه‌های غیرمجاز چند فیلم سینمایی گفت: «اگه میتونی منو بگیر» تنها فیلمی بود که پیش از اکران نسخه قاچاق آن  در بازار توزیع شد.
حسن توکل‌نیا تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار دیباچه، اظهار داشت: توزیع نسخه قاچاق یا غیرقانونی فیلم‌های سینمایی در ایران از گذشته تا امروز وجود داشته و جالب است که فیلم «اگه میتونی منو بگیر» آن زمان پیش از اکرانش به صورت قاچاق در بازار پخش شد.


توکل‌نیا تصریح کرد: با وجود اتفاق نادری که پیش از اکران برای فیلم من افتاد،  خوشبختانه امروز مردم آگاه‌تر شده و فرهنگ جامعه به نوعی است که دیگر مردم به خودشان اجازه نمی‌دهند از کالای قاچاق حمایت کنند و ابعاد پخش نسخه‌های قاچاق بسیار محدود شده است.
وی افزود: من فکر می‌کنم مشکل توزیع نسخه‌های غیرمجاز فیلم‌های سینمایی به مردم مربوط نیست چرا که مردم دیگر از خرید فیلم‌های قاچاق استقبال نمی‌کنند اما با این حال باز هم این اتفاق آسیب‌زننده است. برای مقابله با این چنین رویداد ناهنجاری باید مسئولان مربوطه وارد عمل شوند و تمهیدات لازم در این مورد را داشته باشند. با این شرایط تهیه کننده ها از زمان  تولید فیلم تا فرصتی که آن را  وارد شبکه نمایش خانگی کنند، باید ترس و لرز داشته باشد.
این تهیه‌کننده در ادامه گفت: تهیه‌کننده‌ها برای هر نسخه از فیلم‌ یک کد شاخص انتخاب می‌کنند که تعیین کننده کد مجزا برای سینما های مختلف است، ولی با این حال باز هم می‌بینیم فیلم‌ها پخش شده و افراد مقصر شناسایی نمی‌شوند. به هر حال حتی عوامل تولید فیلم نیز می‌توانند در پخش نسخه غیرمجاز یک اثر دخیل باشند و به همین دلیل خطرهای بسیاری تهدیدکننده است و باید قانونی تدوین شود تا امنیتی برای سرمایه‌گذارها و تهیه‌کننده‌ها تأمین گردد.
تهیه‌کننده فیلم سینمایی «کاغذ بی‌خط» خاطرنشان کرد: باید هر طور شده با عوامل توزیع نسخه‌های قاچاق فیلم‌ها برخورد شود تا عوامل متخلف در این کار نیز دیگر جسارت ادامه فعالیت‌شان را نداشته باشند. راه‌های بسیاری برای رسیدگی و تشخیص افراد مقصر وجود دارد که متأسفانه انگیزه‌ و همتی برای این اتفاق وجود ندارد. بنیاد سینمایی فارابی به جای سرمایه‌گذاری برای ساخت فیلم‌های ضعیف بهتر است موضوع کپی‌رایت را پیگیری کند و این مسأله که موضوعی بسیار حیاتی برای سینمای ایران است را تمام کرده و قرارداد کپی‌رایت فیلم‌های ایران را در جهان ثبت کنند. بدون شک این اتفاق دوندگی‌هایی دارد که نیاز به همکاری خانه سینما و وزارت ارشاد دارد ولی به طور قطع امنیتی که حاصل می‌شود ارزش دوندگی‌ها را دارد.
توکل‌نیا خاطرنشان کرد: کپی رایت فیلم سینمایی «دست‌های آلوده» در آن زمان ثبت شد و این باعث شد تا شبکه‌ای که این فیلم را پخش کرد با شکایت ما محکوم شود و خیلی راحت شبکه مورد نظر بسته شد اما فروش فیلم سینمایی «اگه میتونی منو بگیر» با پخش نسخه غیر مجازش به فروش بسیار کمی دست یافت و از ساخت این فیلم تنها افرادی که در بازار سیاه و قاچاق فعالیت می‌کردند به سود رسیدند و در آن زمان دولت نیز هیچ حمایت و کمکی به به ما نکرد. پخش این فیلم به قدری عجیب بود که وقتی شنیدم این فیلم در بازار پخش شده فکر کردم اشتباهی شده و شاید منظور فیلم «اگه میتونی منو بگیر» ساخته اسپیلبرگ است اما وقتی رسیدگی کردم دیدم که اینگونه نیست و فیلم پخش شده همان فیلمی است که من تهیه‌کننده‌اش هستم.
وی در پایان درباره تولید فیلم سینمایی «چند میگیری گریه کنی؟ 2» گفت: در حال حاضر مشغول تأمین سرمایه و صحبت با بازیگران و عوامل برای بستن قرارداد هستیم. هنوز زمان شروع فیلمبرداری این فیلم مشخص نیست اما سعی داریم در چند ماه آینده پیش از پایان سال تولید این فیلم سینمایی آغاز شود.

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳